Просторни план Републике Србије до 2035. године
Просторни план Републике Србије до 2035. године је трећи по реду национални плански документ и основни је документ просторног планирања у Републици Србији којим се одређује дугорочни стратешки оквир за усмеравање и управљање просторним развојем.
Просторни план Републике Србије до 2035. године налази се у процедури усвајања.
ОСНОВНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
У СКЛАДУ СА ЗАКОНОМ О ПЛАНИРАЊУ И ИЗГРАДЊИ НОСИЛАЦ ИЗРАДЕ ППРС
- МИНИСТАРСТВО ГРАЂЕВИНАРСТВА, САОБРАЋАЈА И ИНФРАСТРУКТУРЕ (АГЕНЦИЈА ЗА ПРОСТОРНО ПЛАНИРАЊЕ И УРБАНИЗАМ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ)
СТРУЧНИ ОБРАЂИВАЧИ – КОНЗОРЦИЈУМ ИНСТИТУЦИЈА:
- ИНСТИТУТ ЗА АРХИТЕКТУРУ И УРБАНИЗАМ СРБИЈЕ
- ГЕОГРАФСКИ ФАКУЛТЕТ УНИВЕРЗИТЕТА У БЕОГРАДУ
- АРХИТЕКТОНСКИ ФАКУЛТЕТ УНИВЕРЗИТЕТА У БЕОГРАДУ
- САОБРАЋАЈНИ ИНСТИТУТ ЦИП Д.О.О. БЕОГРАД
- ЈП ЗАВОД ЗА УРБАНИЗАМ ВОЈВОДИНЕ, НОВИ САД
- GDI SOLUTIONS D.O.O. БЕОГРАД
АДМИНИСТРАТИВНИ ПОСТУПАК
- ВЛАДА ДОНЕЛА ОДЛУКУ О ИЗРАДИ ППРС „Службени гласник РС“, број 48/19
- ЗАЈЕДНО СА ППРС РАДИ СЕ И ИЗВЕШТАЈ О СТРАТЕШКОЈ ПРОЦЕНИ УТИЦАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ (СПУ)
- РАНИ ЈАВНИ УВИД СПРОВЕДЕН У МАРТУ 2020.
- ЈАВНИ УВИД СПРОВЕДЕН ОД 5. АПРИЛА ДО 5. МАЈА 2021.
- ОДРЖАНЕ ЈАВНЕ СЕДНИЦЕ КОМИСИЈА (ЈУН/ЈУЛ 2021.)
- ПРИСТИГЛО ЈЕ ПРЕКО 500 ПРИМЕДБИ И СУГЕСТИЈА ЗАИНТЕРЕСОВАНИХ ЛИЦА
ПОЛАЗНЕ ОСНОВЕ
ППРС је основни плански документ просторног планирања и развоја у Републици којим се одређује дугорочни стратешки оквир за усмеравање и управљање просторним развојем.
ППРС се ради за временски хоризонт до 2035. године, са приоритетима за имплементацију за први петогодишњи период.
Дугорочна стратегија, концепције и поједина планска решења просторног развоја сагледани су за дугорочан период који није ограничен на временски хоризонт ППРС-а (2035).
ППРС-ом се дугорочно резервише простор за просторни развој планског документа и после временског хоризонта (2035).
За потребе израде ППРС урађена је обимна документација, и то:
- ТРИ ТЕМАТСКЕ СТУДИЈЕ (1. „ЕКОНОМИЈА, САОБРАЋАЈ И ИНФРАСТРУКТУРАˮ, 2. „ПРИРОДА, ЖИВОТНА СРЕДИНА И КУЛТУРНА ДОБРАˮ И 3. „СТАНОВНИШТВО, НАСЕЉА И СОЦИЈАЛНИ РАЗВОЈˮ, КОЈЕ САДРЖЕ ДЕСЕТ ОСНОВНИХ ОБЛАСТИ СА УКУПНО 36 ПОСЕБНИХ СТУДИЈСКИХ ПРИЛОГА, НА ПРЕКО 1500 СТРАНА)
- ПЛАНЕРСКИ АТЛАС (КОЈИ САДРЖИ ОКО 40 ТЕМАТСКИХ И СИНТЕЗНИХ КАРAТА ИЗРАЂЕНИХ У ГИС ТЕХНОЛОГИЈИ, КОЈИМА СУ ОБРАЂЕНИ ГЕОПРОСТОРНИ И СТАТИСТИЧКИ ПОДАЦИ, КАО И КЉУЧНИ ПОКАЗАТЕЉИ ИЗ ТЕМАТСКИХ СТУДИЈА).
МЕТОД ИЗРАДЕ ППРС
ППРС се заснива на:
- Вишедеценијском континуитету просторног планирања у Републици Србији и преиспитаним стратешким опредељењима из претходна два ППРС (први донет 1996, други 2010).
- Програмима имплементације и извештајима о остваривању ППРС.
- Националном инвестиционом програму до 2025. године (Србија 2025).
- Стратегијама, документима развојног планирања и јавних политика Републике.
- Резултатима досадашњих истраживања, условима надлежних јавних институција и органа, као и међународним оквирима и документима у области просторног планирања и просторног развоја.
За утврђивање основе одрживог територијалног развоја у изради овог ППРС примењени су ИНТЕГРАЛНИ, ПРОБЛЕМСКИ И ПАРТИЦИПАТИВНИ ПРИСТУП.
ИНТЕГРАЛНИ МЕТОД
ПРИРОДА – ЕКОЛОГИЈА
ДРУШТВО – КУЛТУРА
ЕКОНОМИЈА – ИНФРАСТРУКТУРА
ИНСТИТУЦИОНАЛНИ ОКВИР – ИМПЛЕМЕНТАЦИЈА
Реалност и спроводљивост планских решења остварује се применом партиципативног приступа кроз интердисциплинарну сарадњу и дијалог широког круга актера из различитих сектора на републичком, регионалном/покрајинском и локалном нивоу управе.
ВРЕМЕНСКИ ХОРИЗОНТ ППРС
ППРС И ПРИОРИТЕТИ НАЦИОНАЛНОГ ИНВЕСТИЦИОНОГ ПРОГРАМА
ППРС садржи приоритете Националног инвестиционог програма до 2025. године (СРБИЈА 2025), што ће имати ефекте:
- реализација нових саобраћајних пројеката: путна инфраструктура (изградња нових аутопутева и брзих саобраћајница, реконструкција постојећих путева), железничка инфраструктура, водопривредна инфраструктура, унапређење ваздушног саобраћаја, као и интермодалних центара, уз остваривање инвестиција у свим видовима саобраћаја;
- побољшања демографске ситуације и стварање услова за останак младих;
- унапређења здравства – изградња више нових објеката (болница, клиника и клиничких центара);
- реализације водопривредних пројеката (изградња магистралних водовода и канализационих система, као и локалних система водоснабдевања и пречишћавања отпадних вода; и др);
- развоја инфраструктурних пројеката у циљу бољег повезивања са Босном и Херцеговином и унапређење сарадње са Републиком Српском;
- развоја инфраструктурних пројеката у Аутономној покрајини Косово и Метохија (посебно у Заједницама Српских општина);
- развоја енергетике (обновљиви извори енергије; додатни капацитети за складиштење гаса, изградња новог блока термоелектране Колубара Б у Каленићу и пројекти у изградњи гасне мреже), уз заштиту и унапређење стања животне средине;
- развоја пољопривреде (изградња система за наводњавање, реализација пројеката комасације, обнова пољопривредне механизације);
- инфраструктурног опремања и уређења пословних зона;
- развоја туристичких објеката и инфраструктуре (улагања у бање, спортске центре, планинске центре, археолошке локалитете и др);
- развоја пројеката у области: културе, образовања и дигитализације, спортске инфраструктуре и др.
ВИЗИЈА И ОПШТИ ЦИЉ ПРОСТОРНОГ РАЗВОЈА
- Визија дугорочног просторног развоја Републике Србије јесте уравнотежено развијена територија Републике Србије на принципима економске, социјалне и територијалне кохезије, са вишим и уједначеним квалитетом живота и животне средине, очуваним идентитетом и диверзитетом простора који је прилагођен на климатске промене.
- Општи циљ је одрживи и равномерни просторни развој, ублажавање регионалних разлика и већи степен територијалне кохезије ради побољшања квалитета живота, успоравања неповољних демографских процеса и стварања услова за останак младих у земљи, уз унапређење конкурентности, приступачности, јачање територијалног капитала и очување идентитета простора, прилагођавање делатности у простору и насеља на климатске промене.
ДУГОРОЧНА КОНЦЕПЦИЈА
- Јачање регионалне сарадње и геостратешко позиционирање Србије као средишње балканске земље.
- Одрживи развој становништва– спречавање негативних трендова.
- Социјални развој– јавна добробит и благостање на праведним и приступачним основама за све становнике.
- Просторна интеграција и функционална повезаност регионалних целина као предуслов веће територијалне и економске кохезије Републике.
- Подршка процесу извозне реиндустријализације.
- Јачање технолошке трансформације индустрије ка дигитализацији и аутоматизацији укључује прилагођавање индустрије структурним променама ка развоју иновативних сектора („зеленеˮ, нискоугљеничне, циркуларне, ресурсно и енергетски eфикасне производње, примене нових технологија и раста учешћа high-tech грана).
- Одрживи пoљoприврeдни и рурални развoj.
- Одрживи просторни развој туризма.
- Одрживи развој рударства уз примену савремених технологија усмерених ка рационалном коришћењу лежишта МС и заштити животне средине.
- Просторна организација се заснива на подизању квалитета повезаности територије Србије са балканским/суседним, европским и ширим окружењем, и опремљености стратешким инфраструктурним и дигиталним мрежама.
- Повећање саобраћајне приступачности засниваће се на уједначенијем просторном развоју саобраћајне инфраструктуре и побољшању позиције у међународном транспорту.
- Основна оријентација развоја електропривреде базира се на интензивирању развоја, рационалним коришћењем домаћих извора са минималним утицајем на животну средину уз енергетску транзицију.
- Рационално коришћење и заштита природних ресурса (пољопривредно земљиште, шуме, воде, минералне сировине)
- Унапређење квалитета и заштита животне средине.
- Одрживо коришћење и повезивање вредног природног наслеђа, биодиверзитета и геонаслеђа, очување и уређење заштићених подручја и предела са природним вредностима, одрживо коришћење, уређење и презентација културних добара.
- Боље коришћење територијалног капитала.
- Дугорочна стратегија просторног развоја Републике Србије оствариваће се током и након временског хоризонта овог ППРС.
- Примена и разрада дугорочне стратегије, концепција и планских решења ППРС у документима развојног планирања, јавним политикама, просторним и урбанистичким плановима омогући ће остваривање националних циљева и стратешких опредељења просторног развоја.
- Усклађивање националних, регионалних и локалних интереса и приоритета развоја ће се спроводити кроз израду планских докумената регионалног и локалног нивоа, у оквиру чега ће се додатно разрађивати планска решења и приоритети у складу са смерницама ППРС.
ИМПЛЕМЕНТАЦИЈА
Приоритетна планска решења за први петогодишњи период
- Пољопривредно земљиште, пољопривреда и рибарство
- Шуме и шумско земљиште, шумарство и ловство
- Воде и водопривредна инфраструктура
- Минералне сировине и рударство
- Индустрија
- Туризам
- Саобраћај и саобраћајна инфраструктура
- Електронске комуникације и поштански саобраћај
- Енергетика, енергетска инфраструктура и енергетска ефикасност
- Заштита и унапређење квалитета животне средине
- Управљање отпадом
- Заштита, уређење и одрживо коришћење природног наслеђа
- Заштита, уређење и одрживо коришћење културног наслеђа
- Заштита, уређење и одрживо коришћење предела
- Прилагођавање климатским променама
МЕРЕ И ИНСТРУМЕНТИ ИМПЛЕМЕНТАЦИЈЕ
- НОРМАТИВНО-ПРАВНЕ МЕРЕ И ИНСТРУМЕНТИ ИМПЛЕМЕНТАЦИЈ
- Планско-програмске мере и инструменти имплементације
- Институционално-организационе мере и инструменти имплементације
- ОДНОС ПРЕМА ДОКУМЕНТИМА ЈАВНИХ ПОЛИТИКА
- ОБАВЕЗЕ И СМЕРНИЦЕ ЗА ПРИМЕНУ И РАЗРАДУ У ДОКУМЕНТИМА ПРОСТОРНОГ ПЛАНИРАЊА
- ПРИОРИТЕТИ ЗА ИЗРАДУ И ДОНОШЕЊЕ ПРОСТОРНИХ ПЛАНОВА
- ПОКАЗАТЕЉИ ПРОСТОРНОГ РАЗВОЈА
- Приступ избору показатеља просторног развоја
- Модел показатеља за праћење спровођења ППРС
- СМЕРНИЦЕ ЗА ИЗРАДУ ПРОГРАМА ИМПЛЕМЕНТАЦИЈЕ ППРС